Pusat Fatwa Mesir : Kesesatan Aqidah Rububiyah – Uluhiyah Wahhaby

Berikut adalah sebahagian daripada terjemahan kami bagi Fatwa yang telah dikeluarkan oleh Pusat Fatwa Mesir berkaitan kesesatan Pembahagian Tauhid ala Taymiyyah dan Wahhabiyyah. Oleh kerana fatwanya agak panjang maka kami pilih yang sesuai dan bagi sesiapa yang boleh berbahasa Arab, silalah merujuk ke:

 

http://www.dar-alifta.org/ViewFatwa.aspx?ID=6623


TERJEMAHAN:

“Dan pembahagian Tauhid kepada Uluhiyyah dan Rububiyyah adalah daripada pembahagian yang baru yang tidak datang daripada generasi Salafus Soleh. Dan orang pertama yang menciptanya – mengikut pendapat yang masyhur – ialah Sheikh Ibnu Taymiyyah (semoga Allah merahmati beliau),…


Melainkan beliau membawanya kepada had yang melampau sehingga menyangkakan bahawa Tauhid Rububiyyah semata-mata tidak cukup untuk beriman, dan bahawa sesungguhnya golongan Musyrikin itu bertauhid dengan Tauhid Rububiyyah dan sesungguhnya ramai daripada golongan umat Islam daripada Mutakallimin (ulama’ tauhid yang menggabungkan naqal dan aqal) dan selain daripada mereka hanyalah bertauhid dengan Tauhid Rububiyyah dan mengabaikan Tauhid Uluhiyyah.


Dan pendapat yang menyatakan bahawa sesungguhnya Tauhid Rububiyyah sahaja tidak mencukupi untuk menentukan keimanan adalah pendapat yang bid’ah dan bertentangan dengan ijma’ umat Islam sebelum Ibnu Taymiyyah…


Dan pemikiran-pemikiran takfir ini sebenarnya bersembunyi dengan pendapat-pendapat yang rosak ini dan menjadikannya sebagai jalan untuk menuduh umat Islam dengan syirik dan kufur dengan menyandarkan setiap kefahaman yang salah ini kepada Sheikh Ibnu Taymiyyah (semoga Allah merahmatinya) adalah daripada tipu daya dan usaha menakutkan yang dijalankan oleh pendokong-pendokong pendapat luar (yang bukan daripada Islam ini) untuk mereka memburuk-burukkan kehormatan umat Islam.


Dan inilah sebenarnya hakikat mazhab golongan Khawarij dan telah banyak nas-nas Syariat menyuruh agar kita berhati-hati daripada terjebak ke dalam kebathilannya.”

Pembahasan :

1. Syirik dan Tauhid (Iman)  tidak mungkin bersatu. Hal ini adalah 2 perkara yang berlawanan bagai siang dengan malam.

“Tidak boleh berkumpul antara iman dan kikir di dalam hati orang yang beriman selama-lamanya” [HR Ibn Adiy].

lihatlah : iman dan bakhil saja tidak akan bercampur!
apalagi iman dengan KUfur!!!!     
TIDAK ADA SEBUTAN UMMAT BERTAUHID BAGI YANG TAUHIDNYA BERCAMPUR DGN KUFUR, YANG ADA ADALAH “MUSYRIK” SECARA MUTLAK!

 2. Orang kafir di nash kafir tidak layak disebut bertauhid (dengan tauhid apapun) bahkan orang yang telah masuk islam tapi melakukan perbuatan yang membuat mereka kufur, itupun tak layak mendapat sebutan bertauhid dan di nash sebagai KAFIR SECARA MUTLAK!

Dalil Kufur Fi’li:

Maknanya: “Janganlah kalian bersujud kepada matahari dan janganlah (pula) kepada bulan…” (Q.S. Fushshilat: 37)

Dalil Kufur Qauli:

Maknanya: “Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka katakan) tentulah mereka akan menjawab sesungguhnya
kami hanyalah bersendagurau dan bermain-main saja. Katakanlah apakah terhadap Allah, ayat-ayat-Nya dan rasul-Nya kamu berolok-olok , tidak usah kamu minta maaf, karena kamu telah kafir sesudah beriman …” (Q.S. at-Tubah 65-66)

Maknanya: “Mereka (orang-orang munafik) bersumpah dengan (nama) Allah, bahwa mereka telah mengatakan (sesuatu yang menyakitimu). Sesungguhnya mereka telah mengucapkan perkataan kufur dan menjadi kafir sesudah mereka sebelumnya muslim …” (Q.S. at-Taubah: 74)

3. Iman itu yakin sepenuhnya dalam hati, diucapkan dgn lisan dan diamalkan dengan lisan. Orang hanya ucapannya saja itu tak layak disebut beriman/bertauhid!

Maknanya: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman hanyalah orang orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya kemudian mereka
tidak ragu-ragu…” (Q.S. al Hujurat: 15)
 

4. Tidak ada pembagaian Tauhid rububiyah dan uluhiyah. Tauhid uluhiyah ialah tauhid rububiyah dan tidak bisa dipisah.

Dari abu dzar ra. berkata, rasulullah saw bersabda : “Tidaklah seorang hamba Allah yang mengucapkan Laa ilaha illallah kemudian mati dengan kalimat itu melainkan ia pasti masuk sorga”, saya berkata : “walaupun ia berzina dan mencuri?”, Beliau menjawab :” walaupun ia berzina dan mencuri”, saya berkata lagi : “walaupun ia berzina dan mencuri?” Beliau menjawab :” walaupun ia berzina dan mencuri, walaupun abu dzar tidak suka” (HR imam bukhary, bab pakaian putih, Hadis no. 5827). Lihat ratusan hadis ttg kalimat tauhid laa ilaha illah dalam kutubushitah!

Kalimat “laailaha illalllah” mencakup rububiyah dan uluhiyah, kalau saja uluhiayah tak mencukupi, maka syahadat ditambah : “laa ilaha wa rabba illallah”
tapi nyatanya begitu!!

hadis tentang pertanyaan malaikat munkar nakir di kubur : “Man rabbuka?”
kalaulah tauhid rububiyah tak mencukupi, pastilah akan ditanya : Man rabbuka wa ilahauka?, tapi nyatanya tidak!!

5. WAHABY MENGGELARI ORANG YANG DI NASH KAFIR SECARA MUTLAK OLEH ALLAH DAN RASUL-NYA DENGAN GELAR “UMAT BERTAUHID RUBUBIYAH”

 
– orang kafir tetap di sebut kafir secara mutlak, tak ada satupun  gelaran “tauhid” bagi mereka! lihat QS. Az Zukhruf ayat 88

 
وَلَا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَن شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ

وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ

وَقِيلِهِ يَارَبِّ إِنَّ هَؤُلَاء قَوْمٌ لَّا يُؤْمِنُونَ

فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَقُلْ سَلَامٌ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ

86. Dan sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah tidak dapat memberi syafa’at; akan tetapi (orang yang dapat memberi syafa’at ialah) orang yang mengakui yang hak (tauhid) dan mereka meyakini(nya)1368.

87.Dan sungguh jika kamu bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka, niscaya mereka menjawab: “Allah”, maka bagaimanakah mereka dapat dipalingkan (dari menyembah Allah)?,

88.dan (Allah mengetabui) ucapan Muhammad: “Ya Tuhanku, sesungguhnya mereka itu adalah kaum yang tidak beriman (tidak bertauhid DI NASH KAFIR SECARA MUTLAK!!)”.

89.Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah: “Salam (selamat tinggal).” Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yang buruk).
(QS. Az Zukhruf : 86-89)

Orang kafir menurut tauhid rububiyah wahaby sendiri tidak yakin 100% kerububiyahan Allah
 MEREKA MASIH MENYAKINI BERHALA-BERHALA BISA MEMBERI MANFAAT!!! Mereka telah di nash kafir atau tidak ada iman oleh Allah dan rasulnya!,  tak ada satupun  gelaran “tauhid” bagi mereka! lihat QS. Az Zukhruf ayat 88

Sedangkan “seorang kafir tidak mungkin muslim apalagi mu’min (beriman/bertauhid)

dan “seorang mu’min itu pasti muslim, tetapi seorang muslim belum tentu mu’min” sesuai dengan firman Allah :

Surat alHujurat : 14
Jadi , muslim =  orang islam (secara hukum) sudah syhadatain
munafiq = muslim (secara hukum) yang bukan mu’min, dhahirnya muslim tapi aqidahnya belum betul
mu’min = orang yang iman betul dan kuat dan pasti muslim
kafir = bukan bukan muslim apalagi mu’min

‘Orang-orang Arab Badui berkata, “kami telah beriman.” Katakanlah (kepada mereka), “kamu belum beriman, tetapi katakanlah ‘kami telah tunduk (Islam),’ karena iman belum masuk ke dalam hatimu … ”

kenapa wahaby menghukumi orang kafir sebagai “umat bertauhid/beriman rububiyah”????

 

Kesimpulan (silahkan rujuk pusat fatwa al-azhar mesir):

orang Wahabi mengatakan : orang kafir mengakui adanya Allah tetapi mereka menyembah selain Allah.
Jadi, kata mereka, ada orang yang mengakui adanya Tuhan tetapi menyembah selain Tuhan adalah bertauhid Rububiyah iaitu Tauhidnya orang yang mempersekutukan Allah. Adapun Tauhid Uluhiyah ialah tauhid yang sebenar-benarnya iaitu mengesakan Tuhan sehingga tidak ada yang disembah selain Allah.

Demikian pengajian Wahabi.Pengajian seperti ini tidak pernah ada sejak dahulu. hairan kita melihat falsafahnya. Orang kafir yang mempersekutukan Tuhan digelar kaum Tauhid. Adakah Sahabat-sahabat Nabi menamakan orang musyrik sebagai ummat Tauhid? Tidak!

Syirik dan Tauhid tidak mungkin bersatu. Hal ini adalah 2 perkara yang berlawanan bagai siang dengan malam. Mungkinkah bersatu siang dengan malam serentak?Begitulah juga tidak adanya syirik dan tauhid bersatu dalam diri seseorang. Sama ada dia Tauhid atau Musyrik. Tidak ada kedua-duanya sekali. Jelas ini adalah ajaran sesat dan bidaah yang dipelopori oleh puak Wahabi & kini telah merebak ke dalam pengajian Islam teruatamnya di Timur Tengah. Kaum Wahabi yang sesat ini menciptakan pengajian baru dengan maksud untuk menggolongkan manusia yang datang menziarahi makam Nabi di Madinah, bertawasul dan amalan Ahlussunnah wal Jamaah yang lain sebagai orang “kafir” yang bertauhid Rububiyah dan yang mengikuti mereka sahaja adalah tergolong dalam Tauhid Uluhiyah.

https://salafytobat.wordpress.com/2008/06/16/kesesatan-kesesatan-nashiruddin-al-albany-syaikh-wahabi/

8 Responses

  1. Salam….
    saya rujuk kitab ihyaulumuddin jilid, kitab aqidah, pasal keempat : Dari hal qaidah-qaidah aqidah mngenai islam dan iman, hubungan dan pemisaha diantara keduanya, Bertambah dan berkurang yang datang kepadanya. Dan cara pengecualian ulama salaf kepadanya.

    “Surat alHujurat : 14

    ‘Orang-orang Arab Badui berkata, “kami telah beriman.” Katakanlah (kepada mereka), “kamu belum beriman, tetapi katakanlah ‘kami telah tunduk (Islam),’ karena iman belum masuk ke dalam hatimu … ”

    – Dalam kitab ini dijelaskan dengan detail ttg aliran firaq (yang sesat spt khawarij) yang dengan bathil membuat kriteria iman dan islam dengan penafsiran sendiri shg mengkafirkan muslim sejati yng bukan dr kelompoknya….(miriplah dengan XXXXby)

    ada point-point yang mungkin bisa menjawab pertanyaan mas dowi :

    – ada : tulisan iman/tauhid, ada kitab iman/tauhid,ada ilmu tauhid/iman dan ada hakikat iman
    – iman adalah sifat hakikat yang tidak seorangpun mngetahui ia beriman atau tidak, seseorang baru mngetahui ia iman atau tidak jika ia :
    – bisa mngucapkan kalimat tauhid di ahir hayat
    – bisa menjawab pertanyaan munkar dan nakir di kubur (Man rabbuka?)
    – selamat dr hisab Allah di akhirat
    – untuk orang yang bukan islam, boleh langsung dihukum “tidak ada iman/tauhid” atau “kafir secara mutlak”
    – untuk orang islam (tidak murtad, lihat 3 penyebab kemurtadan : krn ucapan, krn keyakinan yg salah, krn perbuatan) maka tidak boleh dihukumi ia iman atau tidak (hanya Allah yang tau)

    hadzrat sufyan atsuri ra (sahabat Nabi):” Barang siapa mengatakan : “saya mu’min pada Allah”, maka dia termasuk orang yang berdusta, dan Barang siapa mengatakan :” Saya mu’min sebenar-benarnya”, MAKA DIA BID’AH!”

    Tatkala sufyan ra. berkata demikian, lalu ditanyakan kepadanya :”Jadi apa yang kami katakan?”
    Jawab beliau : “Katakanlah: Kami beriman kepada Allah dan apa yang diturunkan kepada kami”
    ditanya lag apa bedanya “Kami beriman kepada Allah dan apa yang diturunkan kepada kami” dgn “saya mu’min pada Allah”?

    Ditanyakan pada Al-Hassan ra. : “Adakah engkau mu’min?”
    Menjawab al-hasan : “InsyaAllah”
    Lalu ditanya lagi : “kenapa engkau membuat bersyarat mengenai iman, wahai abu sa’id?”
    jawabnya : Aku takut mengatakan “ya” , nanti Allah mengatakan “Kamu dusta, wahai hassan”, maka berhak atas diriku azab

    ditanyakan pada alqamah ra. : “adakah engkau mu’min?”
    menjawal ‘alqamah ra. : “Aku harap insyaAllah”
    dst….bnyak riwayat ttg kisah spt ini….

    Hadis Nabi dari aba hurairah yang maksudnya kurang lebih: ketika ditanya ” apa itu iman?” jawab Nabi :”ikhlash”

    JADI SAMALAH, KITA DITANYA : “APA KAMU IKHLASH?”
    MAKA CONTOH JAWABAN KITA : “AKU HARAP INSYA ALLAH”

    WALLAHU A’LAM
    ——
    1. Kata kanjeng Rosul sholallaahu ‘alaihi wa sallam, Tidaklah pezina berzina tatkala ia berzina dalam keadaan beriman, tidaklah pencuri mencuri tatkala ia mencuri dalam keadaan beriman, dan tidaklah peminum minum khamar tatkala ia minum dalam keadaan beriman.

    Maksudnya :
    Para shahabat tidak sependapat dgn golongan khawarij yang mengatakan orang yang zina, minum khamr dan mencuri itu dihukumi kafir…
    tapi maksud sebenarnya adalah : tidak beriman yang sebenar-benarnya, keimanan yang sempurna belum lagi cukup. Seumpama dikatakan kepada orang lemah yg kehilnagn anggota Badannya : “Tidaklah ia ini manusia” artinya : tiada ia mempunyai kesempurnaan yang ada di belakang hakikat kemanusiaannya.
    (ihya ulumuddin, I/430)
    karena pencuri dan penzina tsb masih statusnya belum kafir, statusnya masih islam (secara hukum syar’i belum murtad), jadi masih ada harapan Allah menerima taubat mereka atau asbab amalan yang lain yang membuat dia dimasukan sorga …(walaupun masuk neraka, tapi akan dikeluarkan dan dimasukan ke dalam sorga. Lihat kisah pelacur (muslimah) dr bani israel dia masuk sorga karena memberi minum seekor anjing yang kehausan (ma[fum hadis)

    Maka kami jawab bahwa iman itu adlah persekutuan dr tiga segi :
    1. dipakai untuk pembenaran dalam hati, atas jalan i’tiqad taklid, tanpa pembukaan dan pelapangan dada. Yaitu iman orang awwam, bahkan iman manusia seluruhnya dan orang khawas (orang khusus)
    contoh : keyakinannnya orang yahudi yang jelas bathil, mereka akan mempertahankannya, tidak mudah membujuk mereka walaupun dengan dalil, gertakan dsb.
    2. Bahwa iman itu ialah pembenaran dan amal perbuatan, seperti sabda Nabi :
    artinya : “Iman itu lebih tujuh puluh pintunya”

    artinya : “Tidaklah pezina berzina tatkala ia berzina dalam keadaan beriman, tidaklah pencuri mencuri tatkala ia mencuri dalam keadaan beriman, dan tidaklah peminum minum khamar tatkala ia minum dalam keadaan beriman”.
    Apabila masuklah “perbuatan itu” dalam maksud kata-kata iman, maka tidaklah tersembunyi BERTAMBAH ATAU BERKURANGNYA IMAN ITU. ADAKAH YANG MEMBEKAS YANG DEMIKIAN PADA BERTAMBAHNYA IMAN, YANG SEMATA-MATA ARTINYA “PEMBENARAN”?

    MENGENAI PENDAPAT INI TERHADAP PERHATIAN DAN TELAH KAMI TUNJUKAN KEPADA ADANYA YANG MEMBEKAS ITU.

    3. bahwa dimalsudkan dengan iman itu, pembenaran keyakinan atas jalan kasyaf atau terbukanya hijab dan bermusyahadah dgn Nur hati

    Ini adalah bagian terjauh drpada menerima bertambah atau berkurangnya iman itu………………..

    dan telas jelas ttg bertambah atau berkurangnya iman itu, bagaimana tidak ?
    pada hadis : “Bahwa dikeluarkan dari neraka itu orang-orang yang dlam hatinya seberat biji sawi dari iman”

    dilain hadis : “Seberat uang dinar….”
    maka apakah artinya perbedaan berat timbangan iman itu kalau apa yang didalam hati itu tiada berlebih atau berkurang?
    (ihya)

    They say that a’mal or ‘ibadat are included in iman and that he who does not perform a fard though he believes that it is fard, for example, salat because of laziness or zakat because of stinginess, becomes a disbeliever and he must be killed and his possessions must be distributed among Wahhabis.

    Ash-Shihristani states: “The ‘ulama’ of the Ahl as-Sunnat have unanimously said that ‘ibadat are not included in iman. One who, though he believes it to be a fard, does not perform a fard because of laziness does not become a disbeliever. There has not been unanimity concerning those who do not perform salat; according to Hanbali Madhhab, one who does not perform salat because of laziness becomes a disbeliever.”[42] [Thena-ullah Pani-Puti ‘rahmatullahi alaih’ states at the beginning of his book Ma-la budda, “A Muslim does not become a disbeliever by committing a grave sin. If he is put into Hell, he will be taken out of Hell sooner or later and will be put into Paradise. He will stay eternally in Paradise.” This book is in Persian and was printed in Delhi in 1376 [1956 A.D.] and was reproduced by Hakikat Kitabevi in Istanbul in 1410 [1990 A.D.]. In Hanbali Madhhab, it was said that only he who did not perform salat would become a disbeliever. The same was not said for other kinds of ‘ibadat. Therefore, it would be wrong to consider Wahhabis as Hanbali in this respect. As explained above, those who do not belong to the Ahl as-Sunnat cannot be Hanbali, either.[43] Those who do not belong to any of the four Madhhabs do not belong to the Ahl as-Sunnat.

    hati-hatilah dengan pengkafiran model khawarij!!!

  2. ana mau tanya ama antum:
    1. apakah anda seorang muslim?
    2. Apakah anda salah satu pengikut sufi?
    3. Apakah dasar hukum di dalam Islam?
    4. Apakah itu sunnah?
    5. Apa itu bid’ah?
    6. Bagaimana sikap anda terhadap para sahabat Nabi Shalallahu’alaihi wassalam?

    Jawablah dengan jujur dan sesuai ilmu anda..
    Jawaban admin :

    1. Alhamduillah saya muslim, semoga Allah mematikanku dalam keadaan iman dan islam
    2. InsyaAllah ….
    3. dalilnya ada Hadis dan Al-qur’an , ijma dan qiyas
    4. Tasawwuf hukumnya sunnah, dlam hukum disebut mandub (jika melakukan mendapat pahala, jika tidak mengerjakan tidak mendpapat pahala, tapi rugi karena waktu yang tersia-sia kerana tidak dzikir kepada Allah}
    5. Tasawwuf bukan bid’ah
    kiranya tuan rujuk kitab-kitab imam sunni yang asli, sperti contoh berikut (boleh di download) :
    ****1. tasawwuf dan ilmu tidak boleh dipisahkan****

    BAIT DARI DIWAN IMAM SYAFI’I !

    فقيها و صوفيا فكن ليس واحدا * فإني و حـــق الله إيـــاك أنــــصح
    فذالك قاس لم يـــذق قـلــبه تقى * وهذا جهول كيف ذوالجهل يصلح

    Berusahalah engkau menjadi seorang yang mempelajari ilmu fiqih dan
    juga menjalani tasawuf, dan janganlah kau hanya mengambil salah satunya.
    Sesungguhnya demi Allah saya benar-benar ingin memberikan nasehat padamu.

    Orang yang hanya mempelajari ilmu fiqih tapi tidak mahu menjalani tasawuf, maka hatinya tidak dapat merasakan kelazatan takwa.

    Sedangkan orang yang hanya menjalani tasawuf tapi tidak mahu mempelajari ilmu fiqih, maka bagaimana bisa dia menjadi baik?

    [Diwan Al-Imam Asy-Syafi’i – Beirut, page. 42]

    download diwan imam syafei :

    http://www.4shared.com/file/37064910/c3ad321/Diwan_es-Safii.html?s=1

    atau
    Download kitab “diwan imam syafei “(darul -ma’rifah Beirut) bahasa ‘arab :

    2.Tasawwuf Bukan Bid’ah
    Daftar isi Tarjamah al-i’tisham Jilid I :

    H. Manakala Kewajiban Tidak Sempurna kecuali Dengannya…….224 (muka surat)
    1. Ada dan Tidaknya Bid’ah pada Sekolahan…………………..235
    2. Ada dan Tidaknya Bid’ah pada Pembuatan Jembatan …. 236
    3. Delik-delik Tasawuf………………………………………………..237

    Dalam kitab tersebut tertulis :

    “3. Delik-delikTasawuf
    Tasawuf bukan termasuk perkara bid’ah dan bukan pula permasalahan yang dapat dipecahkan dengan dalil secara mutlak, karena perkara ini terbagi-bagi.
    Untuk lebih mudah dipahami, lafazh tasawuf harus diterangkan terlebih dahulu, agar hukumnya menjadi jelas dan terperinci, karena menurut para ulama mutakhkhirin tasawuf adalah perkara yang global. Kesimpulan tentang pengertian lafazh tasawuf, menurut mereka ada dua, yaitu:
    1. Berakhlak dengan akhlak yang terpuji dan meninggalkan akhlak yang tercela.
    2. Melupakan hal-hal yang berkaitan dengan dirinya dan selalu bersama Allah.
    Kedua pengertian tersebut pada hakikatnya memiliki satu arti, namun yang satunya diartikan sebagai awal perjalanan dan yang satunya lagi diartikan sebagai akhir perjalanan.
    Kedua pengertian tersebut adalah sifat tasawuf, namun pengertian yang pertama tidak berhubungan dengan keadaan {Al Hal), sedangkan yang kedua berhubungan dengan keadaan.

    Ada juga yang mengartikannya dengan pengertian lain, yaitu bahwa yang pertama adalah perkara-perkara taklif (pembebanan yang berisi perintah dan larangan) dan yang kedua adalah hasil dari pelaksanaan tak/if tersebut Jadi, pengertian yang pertama merupakan sifat-sifat zhahir dan pengertian yang kedua merupakan sifat-sifat batin, sedangkan penggabungan keduanya disebut tasawuf.
    Menurut pendapat yang ada, bila pengertian ini telah disepakati maka lafazh tasawuf dengan pengertian yang pertama bukan termasuk bid’ah, karena ia bersandar kepada pemahaman ilmu fikih yang berdasarkan pada perbuatan, pembahasan secara terperinci tentang kendala dan rintangan-rintangannya serta mencarikan solusi dari segi kerusakan yang terjadi dengan perbaikan. Ia adalah ilmu fikih yang benar, yang dasar-dasamya sangat jelas, ada di dalam Al Qur’an dan Sunnah. Dengan demikian, perkara tersebut tidak dapat disebut bid’ah, kecuali bila disebutkan atas cabang-cabang ilmu fikih yang belum digolongkan bid’ah oleh ulama-ulama salaf, seperti terdapat pada cabang-cabang pembahasan tentang salam, sewa menyewa, perawat, perkara-perkara lupa, menarik kesaksian, dan jual-beli dengan uang muka.
    Tidak ada wewenang bagi para ulama untuk menyebutkan lafazh bid’ah terhadap cabang-cabang ilmu fikih yang telah ditetapkan hukumnya dan tidak tercantum sebelumnya, meski perkara-perkaranya samar dan sulit dimengerti. Begitu pula akhlak yang zhahir dan batin, tidak lantas digolongkan sebagai bid’ah, sebab semua perkara tersebut kembali pada dasar-dasar yang telah disyariatkan.” (tarjamah al-i’tisham asyatibi, halaman 237-238)

    download :
    http://www.scribd.com/doc/13441519/Al-iTisham-Imam-Syatibi

    https://salafytobat.wordpress.com

  3. Benarkah orang atheis, Kristen, dll mengakui rububiyah Allah seperti dinyatakan Shalih Fauzan cs?
    Kunjungi blog kami

  4. ‘Orang-orang Arab Badui berkata, “kami telah beriman.” Katakanlah (kepada mereka), “kamu belum beriman, tetapi katakanlah ‘kami telah tunduk (Islam),’ karena iman belum masuk ke dalam hatimu (Surat alHujurat : 14) …

    .kira 2orang badwi ini bertauhid rububyah,
    apa uluhiyah apa salah satu (menurut trinitas wahabi)????kwkwkwk
    terus yang dimaksud orang islam itu, yangbertauhid uluhiyah saja, apa rububiyah saja?
    apa ente mau kafirin orang islam???

  5. […] sumber (function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/en_US/all.js#xfbml=1&appId=223526427698129"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, "script", "facebook-jssdk")); Posted in Analisis Berita | Tagged al-azhar, aqidah, asmawasifa, fatwa, fatwa-fatwa-ulama-al-ahzar-tentang-kritikan-untuk-wahabi, fatwa-ulama-mesir-tentang-aqidah, Kesesatan, Pembagian tauhid, pembagian-kufur, pembagian-kufur-menurut-para-ulama, pembagian-kufur-menurut-ulama, pembahagian-kufur, Pusat Fatwa Mesir, Rububiyah, sesatnya-tauhid-salafy-wahabi, Uluhiyah, ummati-press-com, wahabi, Wahaby, Wahhaby Sesat […]

  6. […] Pusat Fatwa Mesir : Kesesatan Aqidah Rububiyah – Uluhiyah Wahhaby […]

Leave a comment